Ahad, 9 Ogos 2015

Buah Setar vs Buah Remia vs Buah Merapuh

Assalamualaikum semua..

Actually dah lama saya nak post berkaitan buah setar vs buah remia vs buah merapuh.. ramai orang yang hanya tau buah setar sahaja.. tapi untuk makluman, buah spesis ini terbahagi kepada beberapa spesis..buah ini sememangnya jarang ditemui.. kecuali buah merapuh yang banyak di hentian rehat (R&R), pasar malam ect.. bagi buah setar dan gemia seakan-akan akan lapuk dek zaman.. saya masih berpeluang merasai dan mengenali buah ini.. di sesetengah kampung masa ada.. seperti di kawasan kampung saya di Sik, Kedah.. may be orang di sebelah selatan tidak mengenalinya.. hatta orang kedah sendiri pun ada yang tidak tahu tentang kewujudannya.. Saya akan postkan gambarnya.. Tuan/Puan boleh lihat sendiri perbezaan buah setar, buah remia dan buah merapuh..

buah setar:


buah remia:

buah merapuh:

Ha.. so?? dah tau kan.. perbezaan buah setar, buah remia dan buah merapuh.. Untuk makluman.. Musim buah remia adalah pada bulan februari/mac.. manakala buah merapuh sekitar bulan mac/april.. manakala buah setar adalah sekitar bulan jun/julai..

So... sapa2 yang nak rasa buah ini.. bolehlah datang ke daerah sik, kedah.. In shaa Allah anda akan berpeluang merasainya..

Sekian


Terima kasih...


with love..

Latifah

6 ulasan:

  1. Sik dkt area mna? Kbnykan dh pupus..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sik,,,dlm 30mnt dr Gurun, kedah. ermmm..dekat dgn Baling.

      Padam
    2. Dah semai.. Biji merapu.. Bolih tanam d kwsn rumah ka

      Padam
  2. waaaaa...sedap nyerr. lma xmkn. mkn time kecik2 dlu je. yea..kt sik. xpasti la skg ad lg ke tdk. sy pon org sik...kg dusun.

    BalasPadam
  3. maaf ye.. bole sy tau dapat rujukan dari mana ya?

    BalasPadam
  4. Kdg benda yg sama pggilan yg beda...jnuh brtekak...heee...papun mmg sempoiii buah hutan tu

    BalasPadam